פעילויות ליום הזיכרון

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה הוא תמיד יום עצוב לכולם, אמנם יש שיאמרו כי ההכנות לבילויים והשמחה מיום העצמאות הצמוד גולשים אליו ובכך זכרון החללים נפגם, אבל זוהי המדינה שלנו לטוב ולרע. ביום הזיכרון נוכל להשתתף במספר פעילויות המתאימות ליום הזה.

ערב יום הזיכרון נפתח עם הצפירה בשעה 8 בערב, ולאחריה מתחילים אירועי יום הזיכרון בראשם טקס הדלקת משואות הזיכרון ברחבת הכותל. קטעי שירה ונגינה, הדלקת נר זיכרון, הורדת התורן, הנחת זרים והקראת שמות הנופלים. את המשואות מדליקים אנשים מכובדים שתרמו רבות למדינה. הטקס מתקיים בנוכחות של מגוון אישים חשובים בראשם נשיא המדינה והרמטכ"ל.

גם בערים אחרות נערכים טקסי זיכרון ממלכתיים במעמד ראש העיר ואישים מקומיים נוספים, שבדרך כלל משולבים בהם גם מופעים כמו הצגות ושירה.

למחרת, ביום הזיכרון עצמו, מיד לאחר הצפירה הנשמעת בשעה 11 בבוקר, בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ נערכות אזכרות. מדובר בטקסים מוקפדים ויפים. כמו כן נוכל להשתתף באזכרות לזכר חללי פעולות האיבה, או חללי המחתרות ועולי הגרדום.

מלבד טקסי הזיכרון הממלכתיים נוכל להשתתף באירועים אלטרנטיביים, למשל הצגה אותה עורכים נפגעי טראומה מלחמתית אשר מספרים את הסיפור שלהם ומה שעברו, ואיך חייהם נראים כיום. נוכל להשתתף בערב שירי לוחמים, בו נשיר שירי מלחמה עצובים שהפכו לקלאסיקות. בכיכר רבין בתל אביב נערך מדי שנה אירוע מוזיקלי מרגש וייחודי לזכרם של הנופלים עם האמנים המובילים והחשובים בישראל. בירושלים נערך בהר הזיתים אירוע הנמשך אל תוך ליל יום הזיכרון  'מסיירים שרים וזוכרים'- סיורים בעקבות לוחמים וערב שירי זיכרון.

כמו כן נוכל לצפות במגוון הצגות הנוגעות ליום הזיכרון, ההצגה "עדות מהזמן שאחרי" בתיאטרון תמונע עוסקת בהתמודדות עם אובדן ושכול בעקבות מלחמה​. בתיאטרון אינקובטור מובאת ההצגה "מקודשת" העוסקת בחייה של לוחמת הלח"י שרה, שנכלאה על ידי הבריטים בתקופת המנדט. בהצגה נחזה בחקירות הבריטים ותנאי המאסר, והקשיים של שרה לנוכח המרחק מבנה הצעיר שנותר אצל סבא וסבתא וחוסר הידיעה מה עלה בגורלו של בעלה שיצא לפעולה.

מלבד טקסים ואירועים מאורגנים נוכל גם לפקוד בעצמנו אנדרטאות זיכרון לנופלים, שבחלקן אגב גם נערכים טקסי זיכרון, אבל גם בלי טקס נוכל להגיע לאנדרטה וללמוד על הנופלים והסיפור שלהם, לחלוק להם כבוד על מה שהם נתנו ומה שבני משפחותיהם איבדו למען המדינה. נוכל להפוך זאת לטיול ברחבי העיר שהילדים יאהבו.

חשוב לזכור שהכניסה לאירועי יום הזיכרון היא אמנם בחינם, אך לפעמים דרושה אליהם הרשמה מראש בגלל שהם נערכים במקום מוגבלי מקום כמו אולמות כנסים, תיאטראות וכדומה. לכן כדאי יהיה לנו לבדוק את האירועים הנערכים בעירנו כמה ימים מראש ולהירשם.

עוד רעיונות לאטרקציות לחגים בכלל וליום הזכרון בפרט תמצאו כאן.

הוספת מאמר לאתר?

    קידום אתרים בישראל קידום אתרים בישראל
    Skip to content